Softimage|XSI - Úvod HISTORIE Nejprve by jsem začal trochou historie, aby jste si udělali obrázek o celém programu a o tom, co ho přivedlo až do stádia, kde se nachází dnes. Roku 1986 byla v Montrealu v Kanadě založena firma s názvem Softimage Co. Cílem této firmy bylo vytvořit ideální program pro tvorbu 3D, který by nebyl jen programem pro vědce a programátory, ale i pro grafiky a umělce, a tak po dvou letech práce spatřil světlo světa program, který byl později přejmenován na Softimage|3D. Velký skok kupředu se udál roku 1993, kdy byl systém Softimage použit při tvorbě filmu Jurassic Park. V té době se sice již vědělo, že 3D dokáže mnoho, ale toto byl první projekt takového rozměru, kde byly ukázány velké možnosti využití 3D grafiky. V dalších letech Softimage zařadil do svého programu řadu novinek a jedním z nich byl i modul ACTOR. V tomto modulu se poprvé objevil systém inverzní kinematiky, za který zakladatel firmy získal Oskara od The Academy of Motion Pictures. Dalšími revolučními nástroji byly pak moduly pro simulaci a dynamiku a nebo podpora motion capture. V následujících letech se do popředí dostaly procesory Pentium, které měly dostatečný výkon a díky jejich cenně se staly ideální pro 3D grafiku, kde byl výkon vždy velký problém. Do té doby většina 3D programů běžela na stanicích SGI, které byly velice nákladné. Softimage byla první firma, která se rozhodla přepsat svůj program pro platformu PC. V této době zakoupil firmu Microsoft, který celému přechodu značně pomohl. Tím se program stal mnohem dostupnější a také jeho cena klesla. Ta byla do té doby značná a pohybovala se asi okolo $150 000. V následujících letech byl ohlášen nový program s kódovým názvem Sumatra, dnes známý jako Softimage|XSI. V této době byla společnost odkoupena firmou AVID, což celé věci značně prospělo. Systém byl od základu předělán, byly použity všechny osvědčené nástroje a funkce a k tomu přibyla řada nových vylepšení, a tak vznikla dnešní podoba programu Softimage|XSI. Tento program má velice dlouhou, asi dvacetiletou historii, jakou má jen málo programů. Za dobu svého vývoje prošel řadou změn a vždy vystupoval jako průkopník nových technologií a nejinak je tomu i dnes. Přinesl řadu revolučních nástrojů, které pak udávaly směr vývoje celého 3D odvětví. SOFTIMAGE|XSI DNES V době psaní tohoto článku je nejnovější verze Softimage|XSI 4.2. Program se dodává ve 3 verzích a to: Foundation, Essentials, Advanced Jednotlivé verze se od sebe liší množstvím funkcí a cenou. Základní verzí, pro nás asi nejzajímavější, je verze Foundation a o té si povíme něco více. 3-DEMOCRACY V nedávné době AVID šokoval celou 3D scénu svým rozhodnutím prodávat základní verzi svého balíku za neuvěřitelných $495. Do této doby se totiž jednalo sice o velice pokročilý systém, ale tomu také odpovídala cena, o to bylo dramatické snížení ceny více šokující. AVID se tak rozhodl dát tento velice vyspělý nástroj do rukou široké veřejnosti. Zároveň také nabízí na svých stránkách možnost stažení 30 denní verze svého programu a od vyhlášení 3-DEMOCRACY počet stažení nezadržitelně roste a zrovna tak roste popularita tohoto programu. Jistě vás bude také zajímat, o co je základní verze oproti vyšším verzích ochuzena. Hned na začátku bych chtěl říci, že s verzí Foundation se vám do rukou dostává velice ucelený systém, který obsahuje velice vyspělé nástroje jak pro modelování, texurování, tak pro animaci, renderování i scriptování. S touto verzí tedy dostane všechny nástroje, které si může běžný grafik přát, a tak se tento program hodí de facto pro jakoukoli činnost. Navíc ke všem verzím dostanete vynikající plně integrovaný renderer MentalRay s licencí pro 2 CPU. Vyšší verze oproti verzi základní nabízí jen několik vyspělých nástrojů jako síťový rendering, modul Behavior pro simulaci davů, simulátor látek a vlasů, kompoziční nástroje atd. Kopletní přehled rozdílů mezi jednotlivými verzemi naleznete v přehledné tabulce na stránkách firmy AVID Přehled. Pokud vás zajímá aktuální ceník, tak ten pak opět naleznete na stránkách www.softimage.com. Česká republika ale zatím bohužel nepatří mezi země, kde by bylo možné zakoupit program přímo z jejich stránek, a proto se budete muset obrátit na některého z resellerů u nás. Seznam oficiálních resellerů pro ČR najdete zde. MOŽNOSTI XSI Možnosti programu Softimage|XSI jsou opravdu velké, takže zde nebudu vypisovat všechny nástroje, ale aspoň některé bych rád zmínil, aby jste si mohli udělat představu o tom, co všechno Softimage|XSI dokáže. Modelování - Můžete pracovat s povrchy typu: NURBS křivky, NURBS plochy, Mesh plochy, Subsurf mesh, Objekt, Null, Lattice, Chain/bone, atd.. - Máte k dispozici bezpočet deformátorů jako Twist, bend, shear, bulge, taper, vortex, randomize, push, shrinkwrap, deformování po křivce, ploše nebo kostře atd.. - Každý objekt v XSI má svoji vlastní historii. Takže všechny změny, které na něm provedete jsou v ní zaznamenány. To vám dovoluje poté do historie vstupovat a provádět zde různé změny. Např. aplikujete deformátor a po asi 50 dalších krocích se rozhodnete, že chcete změnit parametry deformace, a tak jednoduše zajdete do historie, provedete změnu parametrů a XSI za vás dopočítá, jak bude objekt vypadat s těmito parametry a všemi akcemi, které jste provedli po aplikaci deformátoru. - Řadu uživatelů jistě také potěší, že mezi základní objekty v XSI patří i lidská hlava a celé lidské tělo a to ze spoustou parametrů, které si můžete upravit jak budete chtít. Animace Animace je asi nejsilnější stránka XSI. Dá se zde animovat prakticky úplně všechno. Na animování je zde řada nástrojů a postupů. Zejména velice populární je nelineární animace. Renderování - XSI má plně integrovaný výborný renderer MentalRay s podporou dvou procesorů pro základní verzi. - Máte k dispozici vynikající nástroje jako např. renderovací náhled, kdy si můžete zvolit libovolný výsek scény a kvalitu renderu a XSI vám poté interaktivně za běhu renderuje vybraný výsek. Je to vynikající nástroj na rychlé náhledy. - Díky integrovanému MentalRayi můžete např. renderovat vaše scény ve více průchodech. Scriptování XSI je plně otevřené libovolnému rozšíření. Výhodou je, že se nemusíte učit žádný specielní jazyk, ale můžete využít jazyků jako VBScript, Jscript, Python nebo Perl. Součastí XSI je také SDK, které vám dovoluje psát aplikace v C/C++. Podpora Linuxu XSI není navržené pouze pro Windows ale také pro Linux. To jsem ale zmínil jen pár nástrojů. Pokud chcete XSI lépe poznat a dozvědět co všechno dovede, tak nejlepší co můžete udělat je, že si jej sami vyzkoušíte. Využijte 30 denní verze, jež si můžete zdarma stáhnout. Stačí zajít na tuto adresu, vyplnit formulář a stáhnout si XSI. Nemusíte se bát, vyplnění formuláře není nijak závazné, je to spíše jen pro pořádek. Když už budete zaregistrovaní, tak můžete svého účtu využít a zapojit se do diskuze ve fóru a nebo se přihlásit do soutěže, jež zde pravidelně probíhají. Přehled věcí na stažení - Stáhnout. Velikost 30 denní verze XSI 4.2 pro Windows je 175MB a pro Linux 195MB. Dále je zde volitelně na stažení také dokumentace (ENG). HTML dokumentace Windows 39MN / Linux 37MB New Feature Guide HTML 1.2MB / PDF 5.4MB Tutoriály pro XSI (HTML) 10.6MB XSI SDK Guide (HTML) 15.2MB Vřele vám mohu doporučit, aby jste si XSI stáhli a vyzkoušeli. Pokud nemáte dostatečné připojení pro stažení takto velkých souborů, tak se můžete také poohlédnout po vydání časopisu Pixel 100 4/2005, kde XSI 4.2 Foundation najdete také. Tento úvod je prvním dílem série o XSI, v následujících článkách se budu věnovat základním nástrojům a postupům v XSI a později případně i některým pokročilejším tématům. převzato se svolením autora ze stránek http://xsi.sluxweb.net
|