aktualizace: 2.12.2019 10:45
3dgrafika.cz

NodeJoe 0.85 beta pro 3ds max

Plugin NodeJoe, node-based materiálový editor pro 3ds max, je uvolněn v nové a nutno říci také značně vylepšené verzi. Pojďme si o něm říci něco bližšího.


Materiálový editor založený na uzlech (node-based=uzlově založený;doslovný překlad) je typ materiálového editoru se speciálním grafickým rozhraním. Jeho výhoda a hlavní důvod, proč se vůbec tento typ editoru používá je, že najednou vidíte celý shader určitého materiálu. Nemusí se tak složitě překlikávat například do diffuse slotu, tam do procedurální textury, do další podtextury a tam teprve najít parametr, který chcete změnit. U node-based editoru si stačí zobrazit celý shader a kliknout rovnou na uzel, který zobrazuje texturu, u které chceme parametr změnit.

Node-based materiálové editory se již nějakou dobu používají a uživatelé programů XSI nebo Maya je velmi dobře znají. Je však třeba si na prostředí a práci zvyknout, přeci jen je to úplně něco jiného, než standardní Material editor 3ds max. Ze začátku se Vám může zdát, že se v shaderu zobrazeného najednou můžete snadno ztratit. U hodně složitých shaderů se Vám to ze začátku může lehce stát, ale jakmile si zvyknete a budete si zkoušet tvořit shadery od začátku v NodeJoe, poznáte co a jak a rychle se pak v jakémkoli shaderu zorientujete a zjistíte, že možnost vidět celý shader najednou je opravdu k nezaplacení a značně to urychluje práci. Navíc vidíte náhledy všech uzlů najednou stejně jako náhled výsledného materiálu, což se také hodí.

Teď se již pojďme podívat na novou verzi NodeJoe 0.85, kterou si pro nás autoři připravili.

NodeJoe můžete stáhnout zde, kde mimo jiné najdete i fórum a další informace. Plugin existuje ve verzích pro 3ds max 6, 7, 8 a 9, přičemž verze 9 je ještě rozdělena jak pro 32bit, tak i 64bit systém. Instalace proběhne bez problémů za pár okamžiků a po spuštění 3ds max budete mít v horním pull-down menu novou položku, přes kterou prostředí NodeJoe spustíte.

Prostředí je vcelku jednoduché a první, čeho si všimnete, pokud jste zkoušeli nějakou z předešlých verzí, je změněná grafika, ikonky vypadají mnohem lépe, přibylo několik věcí v horním menu a vůbec je to celé takové přítulnější.

Levé okno slouží pro výběr uzlu. K dispozici jsou zde veškeré materiály a textury, ať už standardní, MentalRay nebo třeba VRay či finalRender. Navíc můžete zvolit podobu obrázkových ikonek (jak vidíte na obrázku výše) nebo textové (obrázek níže). Uprostřed je největší okno, kde je zobrazen shader a přetaháváte sem z levého okna uzly, které potom dle potřeby spojujete. Vpravo je standardní okno pro nastavení zvoleného uzlu, které známe z 3ds max.

Novinek je hodně, autoři si evidentně berou připomínky uživatelů k srdci a tak by to mělo být. Co je ovšem nejdůležitější, že vše opravdu funguje. V předchozích verzích si uživatelé často stěžovali na padání nebo na nefunkčnost některých věcí. Mě například ve verzi 0.8 nefungoval náhled u konečného materiálu. U všech nodů ano, ale u výsledného materiálu ne a tím pádem bylo přesné nastavení takřka nemožné. To už teď však neplatí, vše funguje na jedničku.

Z dalších věcí, které uživatelům chybělo jmenujme například tlačítko Show Map in Viewport, které již v této verzi nechybí. Stačí zvolit nějaký uzel textury a po stisku se nám ukáže na objektu ve viewportu 3ds max.

Ve zkratce můžeme zmínit užitečné pomůcky jako možnost schovat veškeré nevyužité položky všech uzlů a uvolnit a zpřehlednit tak shader, podporu knihoven 3ds max, plně nastavitelné prostředí (kategorie, skupiny, barvy...), podporu drag'n'drop, možnost přibližování a pohybu po shaderu, přiřazení vytvořeného shaderu selekci objektů, schopnost pomocí kapátka přenést z objektu materiál do NodeJoe a ihned ho editovat a další, seznam vylepšení jednotlivých verzí naleznete tady.

Plugin NodeJoe je velmi užitečný a jistě Vám bude nápomocen, i když je třeba si na tvorbu v node-based prostředí zvyknout. ve výsledku však budete odměněni přehledností a zrychlením práce.

 



Jirka Matys - Tim ] - [ uveřejněno: 25.7.2007 9:35 ] - [ rubrika: 3ds max ]