www.3dgrafika.cz a www.DigitalniVideo.cz
vytištěno z www.3dgrafika.cz

dne: 20.10.2018 2:10

Interview: Leoš „Sniffer“ Janek

Další rozhovor s profesionálem z oblasti 3D grafiky. V dnešním článku si povídáme s Leošem Jankem.

Začneme obligátním představením, takže nám prozraď svoje jméno, věk a firmu kde pracuješ.
Dále na jakém postu pracuješ a pokud se svěříš tak i výši platu.


Jsem Leoš Janek, na internetu znám jako Sniffer a zrovna teď mi je skoro 26 let. Sedím za PC v multimediálním studiu Astol na pozici, jak to nejlíp říci, no asi grafik a animátor. Někdy taky editor, graphics director, supervizor, každopádně doby, kdy jsem byl "holka pro všechno" jsou už doufám v nenávratnu. Plat je silně pohyblivý, jde totiž o to, kolik toho člověk udělá a jak moc na jednotlivých projektech pracuje a spolupracuje.

Když jsme u toho, jak si došel ke své přezdívce? Vymysleli ji kamarádi z tvého okolí nebo je to vlastní nápad?

Asi v roce 97 když jsem začínal pracovat s internetem, jsem přemýšlel, jakou si dám přezdívku pro různe chaty, diskusní kluby a tak. A protože jsem tenkrát po webu děsně šmejdil, čmuchal a slídil, kde co uzmout nebo zajímavého ukořistit, ať už ve formě dat nebo informací, vzniknul Čmuchal, anglicky Sniffer (od Sniff - čmuchat, slídit). Má to i více významů, ale tenhle je ten můj.

Dál by čtenáře zajímalo, jak si se ke své práci dostal a jak dlouho tě to už živí.

Heh, to je trošku složitější. No, být v Americe, dalo by se říct, že jsem prožil americký sen. Z nikoho jsem se vypracoval až na ... Ale vezmu to stručně. Ke své práci jsem se dostal, protože jsem ji vždycky chtěl dělat. Začalo to inzerátem, nastoupil jsem na místo technické podpory produktu Autodesk, ale místo AutoCADu, Mechanical Desktopu a podobných hrůz jsem se plně věnoval 3D Studiu, jezdil na skoleni, kurzy, studoval literaturu, interní maily Autodesku, konference ... a postupně se propracovával a zdokonaloval, až se z koníčka stala profese. Všechno začalo tak kolem roku 1992, kdy mi jeden můj kamarád ukázal třetí verzi tehdy dosového 3DS, na plný úvazek se grafikou živím posledních 5 let.

Co přesně je tvou pracovní náplní v multimediálním studiu?

No přece grafika! Ale jinak záleží na konkrétních projektech. Většinou ale převládá 3D grafika - práce v 3D studiu MAX, a to se vším všudy, tedy modelováni, světla, textury, které si většinou také kreslím sám, a pak pochopitelně i animace. Hodně používáme databáze hotových modelů, takže modelovaní zůstane jen na atypické nebo specifické objekty. Třeba takové letadlo modelovat nebudu, vyplatí se koupit nebo jinak sehnat model, ovšem takové střešní tašky, ty jsem jednou modelovat 14 dní v tahu, brrr. Vzhledem k tomu, že se naše firma zabývá multimédii, je občas potřeba udělat i nějakou 2D grafiku, prostředí prezentace, tlačítka, ikonky, vlaječky, rámečky ... a taky sestříhat a otitulkovat video, ať už reálné, nebo CG. V naší firmě většinou vedoucí projektu přesně určí, kdo jakou část bude dělat a za jak dlouho by to měl mít hotové, a pak ty dílčí práce dáváme dohromady. Poslední moje práce byl projekt, který obsahoval asi 15 minut počítačové animace - různé záběry z virtuálního města, nádraží, letiště, silnice, křižovatky, ulice, lidi, domy .... bylo to celkem komplexní a rozsáhlé místo, pracovalo nás na tmo víc, termín byl totiž šílený. Když půjdu do detailu, většinou dostanu podklady a scénář (na kterém někdy spolupracuji) a požadavky na výsledek. Podklady jsou ve formě výkresů, fotek, prospektů, reálných modelů nebo náčrtů, data bývají většinou 2D, občas se vyskytne někdo, kdo je schopen dodat 3D model a chce udělat jen vizualizaci. Ale to jsou výjimky. Dělal jsem věci pro ABB, BVV, ISH, CISCO, Tondach, Elfetex a hlavně tunu architektonických vizualizací - od rodinných domků přes nemocnici v Opavě až po Mušovský kostel (ano, ten ze zatopené vesnice na Moravě). Je toho tolik, ze si už ani nemůžu vzpomenout. Mám taky hromadu zážitků, třeba jednou jsem jednu půlminutovou animaci zvládnul na notebooku na zadním sedadle auta na cestě z Prahy do Brna, A nevypadala zase tak strašně, na tu dobu.

Taková pracovní tempo je u vás ve firmě běžné, nebo jsou i dny ze si s prací stihneš vyhrát, vrazit do ní své nápady atd?

Takové tempo je spis výjimečné, řekl bych ze víc jak 10 % z celkového objemu prací to nebude. Ale v takovém tom normálním, zdravém spěchu se dělá vše, protože to co nespěchá, se odkládá až do chvíle, kdy už to spěchá. Však to znáte ne?

Poskytuje ti současné zaměstnání uspokojení z tvůrčí nebo spíše z peněz? Dává ti práce to co by od ní čekal? Máš k ní nějaké výhrady?

Uspokojení je veliké, však taky do své práce dávám maximum. Zatím je to práce, kterou jsem vždycky chtěl dělat a šíleně mě to baví. Ovšem trošku lituji manželku, ale ona mě v tom hodně podporuje. Peníze bývají adekvátní, i když člověk asi nikdy není spokojený. Vzpomínám na doby kdy jsem bral 3200 Kč čistého měsíčně a taky to stačilo. Každopádně jsem rád když šéf moje úsilí dokáže nějakým tím grošem odměnit. U mne je to dobré v tom, že jsem se dostal od práce, která mě vůbec nebavila k práci, ze které jsem nadšen. I když, plány a touhy jsou ještě trošku výš…
Nejvíc mě vadí šílené termíny, kdy člověk musí obětovat kvalitu na úkor času. Udělejte za noc tři minutové animace včetně postav a pak se s výsledkem chlubte. Nejdůležitější ale je spokojenost zákazníka a od toho se odvíjí vše ostatní. Takže se pořád těším, až jednou nebude co dělat a já konečně vytáhnu ze šuplíku svoje soukromé projekty a začnu řádit. To bude ale asi až v důchodu, až už neutáhnu myš…

Říkáš, že trošku lituješ manželku. Samotného by mě zajímalo, jak tohle ženská muže snášet…

Moje žena je totiž naprosto výjimečná a dokonalá bytost. Myslím, že normální ženská, nebo nějaká fuchtle pro tohle vůbec nemá pochopení. Jak se ženská bojí počítače, rychle od ní pryč, protože ze začátku vám to toleruje, ale pak je to peklo. Miriam je úplně jiná. Sama mě do práce tlačí, o všechno se zajímá, radí mi, inspiruje, říká mi co se ji líbí a co ne, betatestuje, připomíná mi terminy… Zkrátka umožňuje mi věnovat se práci a je se mnou velmi trpělivá. Je to poklad. Člověk se ale musí umět odvděčit, takže se jí to všechno snažím maximálně vynahradit.

Co vlastně tě baví na tvé práci? V čem je jádro pudla?

Na téhle práci mě lákala ta virtualita, tvorba neexistujících světů, zhmotnění snů, představ a myšlenek. A uchvacuje mě to dodnes, tak trochu si hrát na boha stvořitele. Při téhle práci člověk zjistí, že svět kolem něj je nesmírně složitý a vidí věci, které dříve neviděl. Navíc jsem kdysi dávno (uz je to skoro 10 let!) psal povídky a román, vesměs sci-fi a fantasy. Pisálkování mi trošku zůstalo (Časopis Pixel) ale počítačová grafika dovoluje člověku lépe vyjádřit svoje sny, myšlenky, nápady a pocity. Můj sen o práci, ve které bych chtěl pracovat je trošičku odlišný, ale současná práce se k němu hodně přibližuje. Nesnáším dělat práci která mě nebaví, takže kdyby mne CG nebavila, už bych to dávno nedělal. Jen mi je líto že nemám moc času na soukromé projekty.

Jaké máš plány do budoucna - jak dlouho ještě vydržíš ty šibeniční termíny a 16-hodinovou pracovní dobu?

Odstěhovat se na nějakou planetu, kde den trvá 54 hodin a rok má 2054 dní. Tam bych stihnul uskutečnit všechny svoje sny a plány - CG film (náměty mám už tři) a vytvoření dokonalého portfolia, na jehož základě bych se nestyděl žádat o práci v nějakém hodně dobrém studiu ve světě. Ovšem to je vize do daleké budoucnosti. Nyní je to internetový server pro uživatele 3D Studia, i když pro začátek by mi stačilo, kdybych měl více času na tutoriály pro 3DGRAFIKU.CZ. Rád bych dopiloval svoji angličtinu a rozjel jeden zajímavý projekt pro přiblíženi CGA obyčejným lidem. A taky vetší výdrž při nočním koukání do záře monitoru. 16 hodin dělají jen začátečníci. Dalším plánem je vlastní webová galerie.

Můžeš nám upřesnit něco o tom CG filmu a „dobrém studiu“?

Hrozně mě táhne reklama a film, ideální je spojení krátký reklamní film. Fascinuji mě filmové počítačové triky a super - realistické vizualizace. Nevím, jestli bych chtěl dělat přímo v ILM, to asi ne, nechtěl bych byt specialista a modelovaní palců pravé ruky. Ale chtěl bych se někdy podílet na tvorbě filmů, reklam a klipů. Prostě to, co u nás dělají studia jako je Mirage nebo UPP. V zahraničí, a to nemyslím jen USA, ale třeba Německo, GB nebo i Francii a Španělsko, je takových studii spousty. Ale lez tam a ukazuj multimediální prezentaci pálených cihel nebo vizualizaci bytového komplexu. Je třeba se prezentovat svým umem, ne vizí svých zákazníků.

Měl si za své působení ve firmě nějaké lepší nabídky na práci? Pokud ano, můžeš prozradit proč si je odmítnul?

V minulé práci dokonce 3 a taky jsem jednu z nich využil. Ostatní dvě jsem odmítnul - jedna byla sice naprosto totálně dokonala a splnila by sen všech snu - počítačová grafika pro TV a film, ale znamenalo by to jediné - přestěhovat se do Prahy a začít úplně znovu. Což bych určitě udělal, kdybych byl mladší, svobodný, neměl zařízený byt… Druhá nabídka, byla zajímavá, ale byla to spíš práce pro webdesignéra a taky se mi nelíbil přístup lidí oné firmy. V Astolu je to všechno OK. Žádné další nabídky od té doby nepřicházejí. Nutno podotknout, ze je ani nevyhledávám, protože moje spokojenost je zatím maximální.

Když už mluvíš o té spokojensti, jak jsi na tom s technickým vybavením. Používáte takové věci jako 3D scanner, digitílní foťák, DV kamery atd.?

3D scanner zatím ne, a myslím, že na něj ni nedojde, asi by se neuživil. Digitální foťák tu je celkem namakaný,
DV kamery samozřejmě taky. Značky a typy ovšem nevím, dělají s tím spolupracovníci. Já už si od nich beru jen výsledky. Co se týče PC, tak v Brně jsou 2 grafická pracoviště: SGI - 2xPIII600, 512MB RAM, grafika Cobalt a jeden stroj Autocont, stejný jako SGI, ale je s grafikou Oxygen GVX1 32 MB. Celkově (Brno) tu máme asi 40 GB HDD, což nám pro poslední projekt skoro nestačilo. Ted řešíme jak tohle množství dat zazálohovat. A každým dnem by měli do firmy dorazit dva úplně nove SGI stroje 2xPIII800Xeon, 1GB RAM a disková kapacita se nám zvýší o 40 GB. Ted tu máme 21" monitory Sony Trinitron, ale s těmi novými stanicemi dostaneme od SGI digitální flatpanely. To povyšování výkonu je kvůli poslední zakázce - prezentaci pro Cisco, kde se dělalo asi 15 minut videa a bude se v tom pokračovat. Výkonově jsme byli na hranici, takže se na nové stroje moc těším. No a v Chrudimi, kde je firemní centrála, mají i nějakou střižnu, jsou tam programátoři, zvukaři, lidi na dabing (ten nám dělají rodilí mluvčí) ... je toho spousta.

Před tím jsi se zmínil o sci-fi a fantasy, prozradíš nám své oblíbené autory?

Mám špatnou paměť na jména, ale určitě je to J. R. R. Tolkien a to nejen trilogie Pán Prstenů (za chvíli už bude v kině) ale i Hobit a Silmarilion. Tomu říkám virtuální svět. Pak Andrej Sapkowski a jeho Zaklínač, ten mne myslím hodně ovlivnil. Z filmů - no já jsem děsný filmomil a ani nemám nějaký oblíbený žánr a asi ani nejoblíbenější film. Takže s těch super filmů bych mohl jmenovat třeba Blade Runner (a vůbec filmy s Rutger Hauerem a H. Fordem - Uprchlík), Predátor (ten sem viděl asi 20x), Forrest Gump. Dále třeba
Útěk z věznice Shawshang, z novějších filmů Sedm, Dvanáct Opic (parádní dokonalá šílenost), Pátý Element, Matrix (fakt dobrý). Hvězdné války mě moc neberou, i když trikově je to parádní. StarTrek a Babylon 5 nežeru vůbec, protože vesmírné věci a lodě mě moc neberou, i když třeba Vesmírná odysea se mi zdá celkem dobrá. A pak nesmím zapomenou na Příběh hraček, Mravence Z a Život brouka a plastelínové postavičky Nicka Parkera - nechybějí v mé skromné videotéce a každý z nich sem viděl nejméně 10 x. Nehledě na to, ze jsem magor, co si nahrává z TV seriály o filmových tricích…

Zkoušel si někdy něco ztvárnit podle některé zmiňované knihy? Jen tak pro zábavu?

No to přímo ne, ale jak už jsem říkal, Tolkien a Sapkowski mě hodně ovlivnili. Jinak jsem pochopitelně dělal takové věci jako obličej na podlaze z Terminátora II a tak.

A co oblíbenci z branže, nějaké tvoje vzory v 3D grafice?

Úplně mě uchvacuje Christophe Queant (www.nexus3d.com), Todd Sheridan (www.glyphx.com), Michael Koch, Frank DeLise, Jose Maria de Espona. Ale stačí, když se člověk podívá na www.raph.com tak jenom valí bulvy ...

Jak si na tom s cizími jazyky? Angličtinu předpokládám ovládáš docela obstojně.

To je docela kapitola sama pro sebe. Já se angličtinu naučil sám, i když sem párkrát chodil do nějaký kurzů. Takže umím číst a když na mě mluví pomalu, tak i rozumím, složím i nějakou tu jednoduchou větu, třeba „Where is pub?“, a psaní moc nepotřebuji. Spíš bych potřeboval nějakou výukovou metodu podobné té, jak se Neo učil bojové sporty.

Díky za rozhovor.

Zvědavé otázky pokladál Chain.


Jan Krejčí - Chain ] - [ uveřejněno: 29.5.2001 1:01 ] - [ rubrika: ostatní ]